۱۵ مهر ۱۳۹۱، ۱۹:۴۳

چمران:

تعداد اعضا شوراهای اسلامی شهری و روستایی افزایش می یابد

تعداد اعضا شوراهای اسلامی شهری و روستایی افزایش می یابد

قزوین - خبرگزاری مهر: رئیس شورای عالی استانهای کشور گفت: با توجه به افزایش جمعیت و نیازهای مردمی در دوره آینده با تصویب مجلس تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهری و روستایی افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش شوراهای اسلامی و شهرداران شهرستان قزوین شنبه شب در سالن باغستان قزوین برگزار شد.
 
در این همایش که مهدی چمران رئیس شورای عالی استانهای کشور، منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری، مسعود نصرتی
شهردار، عباس ظاهری رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، شهرداران و اعضاء شوراها حضور داشتند در خصوص راهکارهای تقویت جایگاه قانونی شوراها تبادل نظر شد.
 
مهدی چمران در این همایش گفت: مدیریت محلی امروزه در کشورهای پیشرفته جایگاه خاصی پیدا کرده و در کشور ما نیز شوراها توانسته اند بار سنگینی از مسئولیت دولت را بر دوش بکشند و کارهای بزرگی انجام دهند.
 
وی افزود: اگر شوراها نبودند با این همه توقعات مردمی دولت قادر به پاسخگویی به همه درخواست ها نبود و مشکلات زیادی ایجاد می شد اما امروز مردم هر گرفتاری دارند به نمایندگان شوراها مراجعه می کنند و مسئولیت نمایندگان تا حدودی کمتر شده است.
 
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد:‌ در قانون هم جایگاه والای شوراها دیده شده هر چند همه از آن یاد می کنند اما همکاری همه جانبه کمتر دیده می شود که انتظار هماهنگی و همکاری همه جانبه را داریم.
 
ارتباط شوراها با نمایندگان ضروری است
 
چمران بیان کرد: تقویت ارتباط اعضاء شوراها با نمایندگان مجلس ضروری است که خوشبختانه با تثبیت جایگاه این نهاد در مجلس در حال حاضر این پیوند وجود دارد که باید تقویت شود زیرا هر چقدر بتوان مشکلات بیشتری از مردم را برطرف کرد رضایت بیشتری جلب می شود.
 
رئیس شورای عالی استانهای کشور گفت: هر چند 69 درصد جمعیت کشور شهری است اما روستاها هم در تولید و خودکفایی و آبادانی شهرها نقش مهمی ایفا می کنند که نقش شوراهای اسلامی بسیار تاثیرگذار است.
 
وی تامین منابع مالی در شهرداریها بویژه شهرهای کوچک را از دغدغه های شوراها دانست و بیان کرد: در تهران هم با مشکلات جدی روبرو هستیم و بیش از دو برابر بودجه 9 هزار و 400 میلیارد تومان به مردم، پیمانکاران و سایر ارگانها بدهکار هستیم اما این مشکل در شهرهای کوچک به مراتب بیشتر است و برخی شهرداریها قادر به پرداخت حقوق کارگران خود هم نیستند.
 
چمران اظهارداشت: هر چند قانون استقلال شهرداریها تصویب شده اما درآمدها تصویب نشده و با فروش تراکم، کمیسیون ماده 100، تغییر کاربری نمی توان درآمدهای پایدار برای شهرداری ها تامین کرد لذا باید به فکر منابع جدید و درآمدهای پایدار بود.
 
اتحادیه شهرداریها شکل می گیرد
 
این مسئول یادآورشد: باید شهرداریها دارای اتحادیه باشند که این موضوع در مجلس در حال بررسی است که به زودی تصویب خواهد شد که در تثبیت جایگاه شوراها نقش مناسبی دارد.
 
چمران اظهارداشت: اگر ساخت و سازها دچار نوسان شود منابع مالی نیز با مشکل مواجه می شود لذا باید با طرحهایی مانند ارزش افزوده و اختصاص عوارض شهری به طور مستقیم به شهرداری ها مشکلات تامین منابع مالی را برطرف کرد.
 
پیوستگی فرهنگی در طرحها لحاظ شود
 
این مسئول در ادامه گفت: طرحهای شهرداری باید پیوست فرهنگی داشته باشد که این موضوع در شورای عالی استانها در دست تهیه است تا در برنامه ها گنجانده شود.
 
چمران افزود: شوراها و شهرداران باید در توزیع عادلانه امکانات و طرحهای عمرانی عادلانه رفتار کرده و با تقسیم عادلانه بودجه، کارهای عمران شهری و نظارت جدی زمینه توسعه همه جانبه را فراهم کنند.
 
رئیس شورای عالی استانهای کشور اظهارداشت: آموزش و تحقیق در شوراها جدی گرفته خواهد شد تا توانمندی تخصصی اعضاء افزایش یابد.
 
اعضای شوراها افزایش می یابد
 
چمران گفت: با توجه به افزایش جمعیت به نظر می رسد تعداد اعضای شوراها متناسب با جمعیت و نیازهای مردم نیست و اگر به عنوان پارلمان محلی به آن توجه جدی کنیم لازم است تعداد اعضای شوراها افزایش یابد.
 
وی افزود: افزایش اعضای شوراها در شهرهای بزرگ از 9 نفر به 13 نفر، در تهران به 31 نفر، کلان شهرها تا 25 نفر پیش بینی شده که امیدواریم با تصویب مجلس اجرایی شود و از دور بعدی شاهد این افزایش باشیم.
 
اصلاح قانون شوراها
 
چمران از اصلاح قانون شوراها نیز خبر داد و گفت: هر چند اگر قانون فعلی شوراها به طور کامل اجرا شود کار ارزشمندی است و بسیاری از مسائل حل خواهد شد اما آنقدر الحاقیه به این قانون اضافه شده که به نظر می رسد نیازمند کوچک شدن آن و نیز به روز شدن دارد.
 
وی گفت: حضور نمایندگان شوراها در شوراهای برنامه ریزی ضروری است و با داشتن اطلاعات خوبی که نمایندگان محلی دارند این کار می تواند به حل مشکلات مردم کمک کند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از هم زمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هم اظهارداشت: پیشنهاد داده ایم تا با فاصله یک ماه این دو انتخابات جدا از هم برگزار شود زیرا در شهرهای کوچک انتخابات شوراها و شهرهای بزرگ انتخابات ریاست جمهوری می تواند تحت الشعاع یکدیگر قرار گیرد.
 
چمران افزود: وظیفه همه شوراها خدمت صادقانه و بی منت به مردم است که امیدواریم با تثبیت جایگاه شوراها هر دوره بهتر از گذشته انجام شود.
کد خبر 1713613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha